Facebook

Store deler av bedriftsnorge bruker Facebook feil

Litt drøy påstand tenker du, jeg tar meg den friheten til å være litt fritt-talende. Vi kan dele bedrift norges satsing på Facebook inn i fire grupper (ganske grovt):

  1. De som er tilstede men som kun legger ut innlegg 2-4 ganger i året
  2. De som har profil og legger ut alt for mye
  3. De som ikke er tilstede på Facebook, enten fordi de ikke skjønner viktigheten av tilstedeværelse i sosiale medier, eller fordi at de faktisk har skjønt at dette krever mer enn de klarer å følge opp.
  4. De som har skjønt det!

Gruppe en
Den første gruppen forstår at de må ha en Facebookprofil og har helt ukritisk opprettet en profil der de noen få ganger i året legger ut innlegg, ofte handler disse innleggene om dem selv, eller har et innhold som ikke er spesielt interessant for sine følgere. Disse innleggene skaper åpenbart ikke mye engasjement og den virale effekten av innlegget er i så måte ganske bortkastet. Innleggene har ofte ikke noe form for landingsside, er rent tekstbasert og i noen tilfeller glimter de til med et bilde av “Berit som fyller 55 år i dag”, mens hun blåser ut lysene på den flotte napoleonskaka i lunch-rommet.

Gruppe to
På motsatt side har vi “spam profilen”. Disse har skjønt at innhold selger, innhold skaper trafikk men samtidig har de ikke helt skjønt at ukritisk posting flere ganger i uken kan oppfattes som spam og i det lengre løp skade omdømmet til bedriften. Det er en hårfin balanse om hva som er for mye når man jobber med Facebook. Er innholdet relevant for målgruppen så er de mottakelige for flere innlegg om det ikke er det. Er alle innleggene nødvendige? Eller legges de ut kun fordi at ledelsen har sagt at “Vi må være aktive på facebook, vi skal ha minimum 10 poster i uken, så sørg for å få det gjort”?

Gruppe tre
Så har man den tredje gruppen som rett og slett ikke er tilstede, de skjønner ikke viktigheten av det. De har nok med sine daglige gjøremål, tenker ikke merkevarebygging, ser ikke verdien av spredning av innhold til potensielle kunder og de har heller ikke en nettside. Hvis de har nettside så ble den laget i 2002 av en kompis som led store tap som følger av dot com-bobla og tok strøjobber som “webutvikler” for å dekke inn noe av tapet. Den andre delen av bedrifter som ikke har en Facebookprofil har nok gjort en vurdering av at tilstedeværelse i sosiale medier tar tid, krever ressurser og en bestemt strategi, noe de ikke har mulighet til å dekke. Det tar oss videre til den gruppen av mennesker som faktisk har skjønt hva dette handler om.

Riktig bruk av Facebook

Du har skjønt hvor vi er på vei? Tilstedeværelse på facebook krever først og fremst en strategi som sier hva bedriften ønsker å få ut av sin profil. Skal den skape trafikk, ha en humoristisk tone, skal den være rent faktabasert eller skal den vise den meneskelige delen av bedriften der vi som følgere får et innblikk i hvordan det er å jobbe i selskapet. Dette er bare noen av spørsmålene man bør stille seg før man “går på nett”, og det andre er om bedriften har ressursene som kreves. Den gruppen som legger ut kun noen få innlegg i året lider nok av det siste, mangel på ressurser som er dedikert til oppgaven. Det krever sitt å å holde en profil aktiv, man skal skape engasjerende innlegg med mening for leseren og man må kunne respondere på tilbakemeldinger innen rimelig tid, dialog er nøkkelordet her.

Når man først har en strategi og de ressursene som trengs, så er det viktig at innleggene har en verdi for leseren. Foruten de som kjenner Berit på 55, så er det ingen andre som synes det er interessant. Innleggene må gi følgerne noe relevant og være tidsaktuelt, det er selvgølgelig viktig å vise frem alt det fine arbeidet man har gjort, men noen ganger må det også handle om kunden og ikke være bare “selgende”. Den siste gruppen klarer også å legge ut passe mengde innhold, og er veldig bevist på at innleggene har en landingsside. Dette er ofte deres egen nettside, der innlegget kan leses i sin helhet, samtidig som leserne blir eksponert for andre relevante artikler og ikke minst hva det er bedriften tilbyr av produkter og tjenester.

Prøve og feile

Da er det bare å hoppe i det og ikke være redd for å prøve. Man må prøve og feile for å finne ut hva det er følgerne reagerer best på, hva er riktig mengde og hva er riktig tidspunkt for innleggene. Vi i InfluenceMe gjør det samme selv, vi må også feile for å finne det som treffer best. Det viktigste for oss er at vi gir deg som leser, relevante artikler som denne, slik at det skaper engasjement og refleksjoner.

Kristian Ulvik

Byråleder InfluenceMe

La oss skape resultater sammen
Send oss en melding, så gir vi deg et uforpliktende tilbud på våre tjenester