Avkastning i sosiale medier

Hvordan bevise avkastning i sosiale medier til sjefen?

(Som egentlig ikke skjønner sosiale medier)
Du har verdens kuleste jobb, du er ansvarlig for sosiale medier i din bedrift og du føler det går supert. Du er i kontakt med influencers, du får stadig flere følgere og engasjement på det du legger ut, perfekt! Vel, ikke helt.

Sosiale medier i dag har blitt utrolig data-drevet, som betyr at at sosiale media ansvarlig må bevise social ROI (avkastning i sosiale medier) til ledelsen. Alle bedrifter måler avkastning på aktiviteter, det er intet unntak for sosiale medier.

For å gjøre det enda mer vanskelig, er det mange ledere som heller ikke er særlig oppdaterte på sosiale medier og kanskje ikke ser helt den store verdien i å bruke store ressurser her. Derfor kommer jeg til å gi deg noen tips til hvordan du kan bevise for din sjef at den aktiviteten du gjør faktisk gir ROI.

Social ROI – En kort historie

En sosiale medier ansvarlig i en gitt bedrift hadde et månedlig budsjett på 25 000 som skulle forvaltes i innhold og sosiale medier for å skape salg. En dag ble han kalt opp på kontoret til sjefen. Ledelsen og aksjonærer så ikke helt verdien i sosiale medier og hadde konkludert med at det ikke var verdt de pengene som ble brukt på prosjektet. «Det produserte ikke leads og de ville heller bruke pengene på salgsavdelingen».

Dette var jo ikke sant! Det produserte leads, registreringer og «click-throughs» Men så var det det da, den ansvarlige hadde ikke gjort en god nok jobb for å bevise hva aktiviteten faktisk genererte. Den ansvarlige overbeviste ledelsen om å gi han tre måneder for å bevise hvilken avkastning dette gav, og fikk i tillegg økt budsjettet med 10 000 pr mnd. La oss se hvordan man kan bevise ROI ovenfor din sjef.

 

1. Sett Sosiale media KPI´er sammen med sjefen din

Det første du må gjøre er å sette KPI´er for sosiale medier. Dette er essensielt for å kunne forstå hvor du bør bruke budsjettet og hvordan du kan rapportere tilbake på ulike aktiviteter.

Identifisering av dine «investeringer» i sosiale medier betyr at du ganske enkelt måler krone brukt mot de målene du har satt. Vanligvis med KPI` er kan du måle rekkevidde, engasjement, konverteringer eller leads. Men når det kommer til å bevise avkastningen er rekkevidde og engasjement litt vanskelige områder. Så du la ut et innlegg som gav massivt engasjement på Facebook, men hva gav det i kroner og øre tilbake til selskapet? Det er slik din sjef og ledelsen kommer til å tenke, så denne må du jobbe med.

Tips. Få sjefen din involvert i settingen av KPI´er. Forklar hvordan hver enkelt KPI vil være en fordel for selskapet og få dem til å hjelpe deg med å velge hvilke de skal fokusere på. En sjef som er involvert i beslutningene rundt sosiale medier gjør det mindre sannsynlig at det stilles spørsmålstegn ved dem senere!

 

2. CPC for å bevise avkastning

Hvor mye bruker selskapet ditt på CPC (cost per click) i andre kanaler? Hvordan ser det ut i sosiale medier sammenlignet med de andre kanalene? Får selskapet bedre avkastning fra sosiale medier sammenlignet med radio annonser, Google Adwords, tv reklamer eller trykte medier?

For å finne ut dette, logg inn på de kanalene du bruker, de fleste vil ha et godt dashboard som gir deg mulighet til å gå i dybden på de ulike kampanjene du har kjørt. På eksempelet under ser du at det er brukt 44 cent på Facebook. Det betyr at det er brukt 44 cent for hvert klikk inn til landingsside. Alle kanaler har en slik mulighet for å måle aktivitet og CPC er en god indikator på hvor godt aktiviteten presterer.

cost per click på facebook

Tips. Som ansvarlig for sosiale medier i større selskaper er det ikke sikkert du har tilgang til å se hva det koster i andre kanaler for å skaffe leads, men det gjør sjefen din. Mange kanaler kan ofte være ganske kostbare, sosiale medier er vanligvis ganske kostnadseffektive kanaler. Så involver sjefen din på dette område, sett kostnadene i perspektiv.

 

3. Spor konverteringer med piksler

Hvis det er ett ord som får sjefen din til å smile, så er det konvertering. I markedsføring trenger ikke dette nødvendigvis å bety salg.

En konvertering er en prosess for å få dine potensielle kunder til å fullføre en handling som du kan spore. En konvertering kan være en av følgende:
* Påmelding av et nyhetsbrev
* Fullført et registreringsskjema
* Lagt til et produkt i handlekurven
* Lasted ned en e-book eller lignende
* Kjøpt et produkt eller en tjeneste.

Så hvordan vet du om leads som kommer gjennom dine aktiviteter i sosiale media konverterer? Du installerer en sporingspiksel selvfølgelig!

En sporingspiksel lar deg sette konkrete mål for hva du ønsker å oppnå med dine følgere. Du får ganske enkelt beskjed når noen har utløst en handling der du har plassert en sporingspiksel. Ved å bruke f.eks Facebook ser det ut som dette her:

konverteringspiksel i sosiale media

piksel konvertering

Det å installere en sporingspiksel er ikke så veldig vanskelig. Det er snakk om å plassere noe kode på nettsiden din som er knyttet til annonseverktøyet i Facebook. Når denne er installert vil pikselen spore konverteringer, livstidsverdi av kunde og mange andre faktorer som sjefen din bør være opptatt av.

Tips. Sørg for at du hyppig sender rapporter til din overordnede med hvordan pikselen presterer. Dette gjør du enkelt fra annonseadministrasjonen i Facebook. Siden du kan sosiale medier, bruk denne muligheten til å trekke konklusjoner og anbefalinger. Hvis for eksempel dine annonser for å få flere registreringer gav flere konverteringer enn videoannonsen din, hvis dem resultatene og anbefal en endring i hvor budsjettet bør brukes.

 

4. Trafikk til hjemmeside og landingssider

Det er ikke bestandlig det er mulig å bruke sporingspiksler. For eksempel twittermeldinger, Instagram bilder etc. Men, det er mulig å spore linker. Slik gjør du det.

Ved å bruke UTM-koder og spesiallagede URL´er for hver side, video, e-bøker, nyhetsbrev osv. Kan du enkelt se hva som er kilden til trafikken på e ulike sidene. Dette kan du enkelt gjøre ved å bruke Google campaigns URL builder, det beste av alt, det er gratis!

Her skriver du inn detaljer relatert til kampanjen, som f.eks URL, hvor du vil drive trafikk fra og hva kampanjen handler om.

utm koder - google campaigns url builder

Kampanjebyggeren vil da generer en unik URL som du kan bruke i kanalen du nettopp har spesifisert. Linken du får vil se ut noe som det her:

utm koder

Du kan også korte ned linken. Kampanje URL´en vil da presist spore et hvert lead som lander på din side fra den aktuelle kampanjen. Så når de registrerer seg eller laster ned din pdf eller hva du vil spore, så er det ingen tvil om at dette kommer fra din aktivitet i sosiale medier.

Tips. Forklar hvordan du setter opp dette for din sjef, slik at de vet at du sporer aktivitetene. Dette er en utmerket måte å vise at sosiale medier gir avkastning.

 

5. Lever gode, klare rapporter!

Din overordnede har helt sikkert travle dager og har ikke tid til å lese lange avhandlinger om dine aktiviteter. Derfor er det viktig at du leverer enkle klare rapporter som gir en status på hva dine aktiviteter har gitt av resultater periodevis.

Uansett hvilke verktøy du bruker så har de fleste mulighet til å generere enkle oversiktlige rapporter. Både Google analytics, Adwords, facebook eller snapchat for den del gjør deg i stand til å enten legge til en bruker, eller å sende rapporter som gir en konkret status. Sørg for å legge til diagrammer, breakdowns på rapportene osv. slik at de blir enkle å lese og forstå, kun på denne måten kan du vise at du faktisk har skapt resultater i sosiale medier. Vis frem hvilke poster som har gitt mest engasjement, hvilke som har konvertert best og til hvilken pris. Send rapportene basert på hvilke rapporteringsintervaller dere har i bedriften, men en fyldig oversiktlig rapport en gang i måneden holder for de fleste.

Tips. Vis utviklingen du har hatt i de ulike sosiale mediene. F.eks. du har økt antall følgere på facebook med 10 %, Instagram har hatt en vekst på 20 % fra forrige måned osv. Knytt disse opp mot de KPI’ene som ble satt før dere startet slik at ledelsen ser at den jobben du gjør gir vekst og utvikler seg.

Til slutt, aktivitet i sosiale medier kan det være vanskelig å spore effekten av, sørg for å følge noen av tipsene ovenfor og du får raskt en stjerne i margen fra ledelsen. Konkretiser aktivitetene og vis resultater, for det får du hvis du jobber riktig med sosiale medier.

Kristian Ulvik
Byråleder
InfluenceMe

La oss skape resultater sammen
Send oss en melding, så gir vi deg et uforpliktende tilbud på våre tjenester